1. Yleistä
Näitä tilausehtoja sovelletaan tilauksiin, joissa asiakas tilaa Sievi-seura ry:ltä (jäljempänä ”Sievi-seura”) tuotteen tai palvelun tai useita tuotteita tai palveluita samalla tilauksella.
Tuotteen toimittaa Sievi-seura ry, y-tunnus 0527199-3. Tuotteeseen sovelletaan näiden tilausehtojen lisäksi tilauksen sisältämien tuotteiden ja palveluiden kulloinkin voimassa olevia käyttöehtoja. Mikäli asiakas ei hyväksy näitä tilausehtoja kokonaisuudessaan, ei asiakkaalla ole oikeutta käyttää tuotetta.
Sievi-seura ry kustantaa tilattavaa Sieviläinen-lehteä (jäljempänä ”Sieviläinen”), josta on tilattavissa erikseen paperilehti sekä lehden verkkosisällöt ja näköislehti.
Sieviläinen ilmestyy näköis- ja painettuna lehtenä keskiviikkoisin. Juhlapyhien takia Sieviläisen ilmestyspäivää voidaan muuttaa. Ilmestyspäivän muutoksesta tiedotetaan etukäteen. Sieviläisen verkkolehteen julkaistaan materiaali toimituksen päättämään tahtiin.
Sieviläinen on Sievin ja sen ympäristön sitoutumaton, itsenäinen paikallislehti.
1. Tilaustuotteet
Sieviläisen paperilehti
Sieviläisen paperilehden tilaus sisältää painetun lehden mahdollisine liitteineen.
Sieviläisen verkkosisällöt ja näköislehti
Sieviläisen voi tilata ilman painettua lehteä. Verkkosisältö julkaistaan toimituksen päättämään tahtiin. Sisältö on pääsääntöisesti samaa kuin paperilehdessä, mutta Sieviläinen voi käyttää verkkosisällössä paperilehteen verrattuna enemmän kuvituskuvaa, sekä lisäksi video- tai äänimateriaalia.
Sieviläisen näköislehdessä sisältö on sama kuin paperilehdessä.
Sieviläisen tilausmuodot
Jatkuva tilaus on voimassa jatkuvasti ilman uudistamista, kunnes tilaaja irtisanoo tilauksen. Jatkuva tilaus maksetaan kerran vuodessa, jos muuta ei sovita. Uuden tilauksen ensimmäinen laskutusjakso alkaa samasta päivästä kuin tilausaikakin ellei muuta ole sovittu.
Määräaikaistilaus on voimassa sovitun määräajan, joka on samalla määräaikaistilauksen laskutusjakso. Tilaaja voi milloin tahansa muuttaa tilausmuodon jatkuvaksi tilaukseksi ilmoittamalla siitä Sieviläisen asiakaspalveluun.
Opiskelijatilaus. Opiskelijalla on oikeus kulloinkin voimassa olevaan opiskelija-alennukseen, joka lasketaan vastaavan pituisen määräaikaisen hinnastohinnasta. Opiskelijatilauksen edellytyksenä on, että tilaaja on yksityishenkilö ja omassa taloudessa asuva päätoiminen opiskelija. Opiskelijatilaus on henkilökohtainen. Opiskelijan opiskelujen jatkuvuus tarkistetaan vuosittain.
2. Tilausten alkamisaika
Tilaukset voidaan aloittaa mistä päivästä tahansa. Paperilehden ilmestymisviikolla maanantaina ennen kello 12 tehty tilaus kerkeää jakelun tietoon kyseisen lehden numeron osalta. Verkkosisältöjen ja näköislehden tilaus alkaa välittömästi tilaushetkestä, kun lukuoikeus on ostettu.
Sievi-seuralla on oikeus kieltäytyä tekemästä tilausta koskevaa sopimusta perustellusta syystä, kuten tilaajan maksuhäiriöiden vuoksi.
3. Maksutavat ja tilaajan maksuvelvollisuus
Paperilehden tilauslaskut vastaanotetaan kotiin lähetettävänä paperilaskuna. Sieviläisen verkkokaupan kautta tilatut paperilehden tilausten maksut tapahtuvat Klarnan maksupalvelussa. Laskutettavissa tilauksissa tulee olla suomalainen laskutusosoite, ei kuitenkaan Poste Restante. Jos laskutustapaa vaihdetaan, uusi laskutustapa tulee voimaan seuraavasta laskutuksesta.
Paperilehden tilauslaskuista veloitetaan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen laskutustapalisä. Laskutustapalisää ei hyvitetä.
Sieviläisen verkkosisällön ja näköislehden tilaus veloitetaan Klarnan maksupalvelussa.
Tilaushinnat sisältävät arvonlisäveron (alv. 10 %).
Tilauslaskut tulee maksaa valitun laskutusjakson mukaisesti eräpäivään mennessä. Sievi-seuralla on oikeus keskeyttää tai irtisanoa tilaus päättymään välittömästi, mikäli tilausta ei ole maksettu sopimuksen mukaisesti. Eräpäivän siirtämisestä voi olla yhteydessä Sieviläisen toimistosihteeriin tai Sieviläisen toimitukseen.
Viivästyneestä maksusta Sievi-seuralla on oikeus periä korkolain mukaista viivästyskorkoa sekä maksukehotuksesta kohtuullinen huomautusmaksu. Mikäli erääntynyttä maksua ei ole suoritettu maksukehotuksesta huolimatta, Sievi-seura voi siirtää saatavan perintätoimiston perittäväksi. Maksamatta jättäminen ei ole tilauksen peruutus.
5. Tilauksen irtisanominen
Mikäli tilaaja irtisanoo jatkuvan tai määräaikaisen tilauksen ennen ensimmäisen laskun eräpäivää, muutos astuu voimaan kolmen (3) arkipäivän kuluessa tilaajan tekemästä ilmoituksesta ja tilaajalta peritään toimitettujen lehtien hinta sekä kulloinkin voimassa oleva laskutuslisä uuden laskun lähettämisestä.
Irtisanoessaan jatkuvan tilauksen tai jo maksetun määräaikaisen tilauksen myöhemmin tilaaja on oikeutettu saamaan takaisin etukäteen maksamansa, irtisanomisen voimaanastumisen jälkeistä aikaa koskevan tilausmaksun vain, jos irtisanomisen syy on pysyvään pitkäaikaiseen laitoshoitoon joutuminen, kuolemantapaus tai muutto levikkialueen ulkopuolelle.
Muutoin määräaikainen tilaus päättyy tilausjakson viimeisenä päivänä ja jatkuva tilaus kuluvan laskutusjakson loppuun. Maksamattomina puretuista tilauksista veloitetaan huomautusmaksun lisäksi hinnaston mukainen tilausmaksu siltä ajalta, jonka tilaaja on ehtinyt saada lehteä.
Mikäli tilaaja ei maksa tilaustaan viimeistään eräpäivänä, laskun perinnästä vastaa perintätoimisto.
Mahdolliset tilauksen kampanjaedut eivät ole voimassa, mikäli tilaus irtisanotaan kesken laskutusjakson.
7. Tilaushinnat ja tilausehtojen muutokset
Kunkin laskutusjakson hinta perustuu sen alkaessa voimassa olevaan hinnastoon.
Sievi-seuralla on oikeus muuttaa tilausehtoja ja -hintoja sekä käyttöehtoja. Tilausehtojen ja -hintojen muutoksista ilmoitetaan tilaajalle Sieviläisessä, Sieviläisen verkkosivustolla, laskun yhteydessä tai muulla vastaavalla tavalla. Muutokset astuvat voimaan ilmoitettuna ajankohtana.
8. Vastuu lehden toimittamisesta ja painojäljestä
Painettujen lehtien jakelussa voi olla paikallisia eroavuuksia. Myös vallitseva säätila tai muut olosuhteet voivat aiheuttaa poikkeuksia. Haja-asutusalueella ja KP Jakelun ulkopuolella lehdet jaetaan yleensä arkisin postin päiväkannon yhteydessä. Mikäli lehti jää KP Jakelusta johtuvasta syystä kokonaan toimittamatta, tilaajan tulee viivytyksettä reklamoida Hilla Group Oyj:n tai sen kumppanin tarjoamaan jakelupäivystykseen. Jakelupäivystyksen maksuton numero on 0800 30101 (arkisin klo 7–16 ja viikonloppuisin klo 7–9.30).
Painettu lehti toimitetaan force majeure (lakko, tuotannolliset häiriöt yms.) -varauksin. Sievi-seura ei suorita hyvitystä lakon tai muun ylivoimaisen esteen takia julkaisematta tai toimittamatta jääneistä lehdistä.
9. Peruuttamisoikeus etämyynnissä
Tilaajalla on kuluttajasuojalain nojalla oikeus peruuttaa etämyynnissä tekemänsä tilaus 14 päivän kuluessa tuotteen tai ensimmäisen tuote-erän vastaanottamisesta. Asiakas hyväksyy, ettei hänellä ole kuluttajansuojalain perusteella oikeutta peruuttaa tekemäänsä tilausta sen jälkeen, kun digitaalisen sisällön toimittaminen on asiakkaan suostumuksella aloitettu, esimerkiksi aktivoimalla palvelun käyttöoikeus kirjautumalla sisään palveluun. Mikäli tilaukseen kuuluu kotiin kannettu lehti, lasketaan peruutusoikeuden alkaminen ensimmäisen lehden vastaanottamisesta. Peruuttamiselle ei tarvitse esittää syytä.
10. Tietosuoja
Sievi-seura käsittelee asiakkaan henkilötietoja Sievi-seuran tietosuojalausekkeen sekä tietosuojaa koskevan lainsäädännön mukaisesti. Tietosuojalausekkeen lisäksi palveluilla voi olla palvelukohtaisia kuvauksia henkilötietojen käsittelystä.
Sievi-seura ja Sieviläinen käsittelevät henkilötietoja muun muassa palvelun toimittamista, asiakasviestintää ja -palvelua, tuotekehitystä, kävijämittausta sekä mainonnan ja markkinoinnin kohdentamista varten.
Henkilötietojen käsittelyä on kuvattu tarkemmin Sievi-seuran tietosuojalausekkeessa.
11. Reklamaatiot ja erimielisyyksien ratkaisu
Reklamaatio- ja virhetilanteissa tilaaja voi olla yhteydessä Sieviläisen toimistosihteeriin tai Sieviläisen toimitukseen. Sievi-seuran ja asiakkaan väliset mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan osapuolten välisillä neuvotteluilla. Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi (www.kuluttajariita.fi). Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Euroopan komissio tarjoaa myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin, joka on erityisesti tarkoitettu toisessa EU-maassa asuvalle kuluttajalle, http://ec.europa.eu/consumers/odr/ .
Mikäli osapuolet eivät pääse asiassa sovintoon, riita ratkaistaan Oulun käräjäoikeudessa. Asiakas voi nostaa kanteen myös sen paikkakunnan alioikeudessa, jonka tuomiopiirissä hänellä on kotipaikka.